Titel: Uttagningen
Författare: Maths Claesson
Utgivare: Bonnier Carlsen
Sidor: 203
Serie: Linux #1
Typ: Ebook

”Linux gjorde en grimas. Sedan när låg Stockholm i Afrika? Glasögonens uppslagsverk behövde verkligen uppdateras. Det måste vara från tiden då det fortfarande snöade på vintern.”

Handling (från Goodreads):
En omöjlig dröm. En enda chans att uppfylla den. I första boken om Linux möter vi en ung kille med en stor och väldig dröm: att en dag bli rymdpilot. Uttagningen är både en spännande resa mot rymden och en jordnära ungdomsskildring från framtidens Sverige.

Omdöme:
Den här boken var en stor överraskning för mig, hade aldrig kunnat tro att den skulle vara så pass bra som den faktiskt var!

Karaktärerna var väl egentligen inte särskilt speciella, men det som formar och driver hela boken är Linus oändliga passion för rymden.
Tyckte även om bikaraktärerna, som också är en stor del av boken. Mycket av handlingen är, utöver rymden, vardagsskildring, relationer och fruktansvärda matteproblem, vilket jag tror många kan relatera till.

Älskar även det framtida Stockholm som målas upp, skulle inte ha något emot att testa på tekniken de har där! Glasögon som manövrars med tankekontroll, hur coolt?

Favoritscenerna var ju såklart de från uttagningen, de var riktigt bra och spännande.

Kommer låna uppföljaren, Kristallstaden, på biblioteket någon framöver då jag verkligen ser framemot att få veta hur det ska gå för Linux och de andra.

Uttagningen får 4/5 katter.

 
Klagar inte direkt på omslaget heller, superfint!

Titel: The Maze Runner
Regi: Wes Ball
Imdb-betyg: 7,3
Stars: Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Will Poulter

"We only have three rules. First, do your part. Second, never harm another Glader. Most importantly, never go beyond those walls."

Handling (från imdb):
Thomas is deposited in a community of boys after his memory is erased, soon learning they're all trapped in a maze that will require him to join forces with fellow "runners" for a shot at escape.

Omdöme:
Det var ju ett tag sedan jag såg filmen nu, men ska göra mitt bästa för att sammanfatta.

Först och främst var omgivningen inte alls som jag tänkt mig när jag läste boken, men det accepterade jag ganska snabbt.
Något annat jag reagerade på var att man fick reda på allting så snabbt, man fick information som inte avslöjas förrän i andra/tredje boken. Antar dock att det blir tråkigt att se filmen om man inte läst böckerna och därmed inte förstår vad som händer.
Och som alltid med filmer som blir böcker så går det för fort fram. Relationerna utvecklas alldeles för snabbt och känns därför inte lika äkta.

Vissa scener, främst de i labyrinten var riktigt häftiga att se på bioduken. Mycket action och spänning!

Är väldigt nöjd med castingen, tyckte alla passade bra för sina roller! Dylan O’brien i rollen som huvudkaraktär är ju aldrig fel. ;)

I helhet är jag väldigt nöjd med filmatiseringen, hoppas The Scorch Trials kan hålla samma mått.

The Maze Runner får 4/5 katter.

 
Länge sedan jag körde en Top Ten Tuesday, så nu är det dags igen! Ganska svårt ämne den här gången, brukar ju aldrig planera vad jag ska läsa. Gör en lista på vad jag vill läsa just nu i alla fall!
 
Top Ten Books On My Winter TBR;

1. Blue Lily, Lily Blue - Maggie Stiefvater
 
2. The Queen of Zombie Hearts
 
3. Matched - Ally Condie
 
4. Shatter Me - Tahereh Mafi
 
5. The Cure for Dreaming - Cat Winters
 
6. Echo & Noah (org. Pushing the Limits) - Katie McGarry
 
7. Giftet (org. Poison Study) - Maria V. Snyder
 
8. Kaninhjärta - Christin Ljungqvist
 
Blir visst mycket i Young Adult-genren, men det är inte mig emot!
 
Grävde lite i The Scorpio Races-taggen på tumblr medan jag skrev recensionen igår och hittade något glädjande, upplagt av självaste Maggie Stiefvater;
 
 
The Scorpio Races kan alltså bli film! Hoppas verkligen det går igenom då jag tror detta kan bli riktigt bra!
→ Här ← är länken till hela reportaget.

Titel: Dödsritten
Originaltitel: The Scorpio Races
Författare: Maggie Stiefvater
Utgivare: B Wahlströms
Sidor: 329
Typ: Ebook

“There are moments that you’ll remember for the rest of your life and there are moments that you think you’ll remember for the rest of your life, and it’s not often they turn out to be the same moment.”

Handling (från Bokus):
Varje november går Scorpioloppet av stapeln på stranden nedanför Skarmouths vita klippor. Tusentals samlas för att se hästarna och havet som tvättar rent sanden från blod. Hästarna är capaill uisce: blodtörstiga vattenhästar och ryttarna måste kämpa för att hindra dem från att återvända till havet och ta ryttarna med sig ner i djupet. Vissa ryttare överlever. Andra gör det inte. Sean Kendrick, fyrfaldig vinnare av loppet, och Kate Puck Connolly, loppets första kvinnliga deltagare, ska tävla i år. Båda har mer att vinna och att förlora än någon annan ryttare någonsin haft. Men bara en kan segra.

Omdöme:
Har tidigare läst Frost, Feber, Förevigt, Kretsen och Drömtjuvarna av Maggie Steifvater, och jag har tyckt om dem alla. Dödsritten är inte sämre, snarare tvärtom!
Karaktärerna här känns dock mer ytliga, man hinner inte lära känna eller känna för dem på samma sätt som i de andra serierna, men jag tyckte bättre om själva storyn. Däremot slår den inte varken Kretsen eller Drömtjuvarna på långa vägar.

Kate/”Puck” var väl en halvbra karaktär. Hon blev lätt sur och jag vet inte hur många gånger hon snäste utan anledning. Men samtidigt var hon så viljestark och modig, så jag kunde inte störa mig på henne.

Sean däremot förstår jag mig på. Kärleken till hästarna och hans ständiga lugn var något som tilltalade mig.
Det bästa med hela boken var definitivt det fina bandet han hade till vattenhästen Corr. Det var så fint beskrivet! 

Relationen mellan Sean och Puck kändes så realistisk, oskyldig och rätt för deras karaktärer. Gillade att det inte var någon ”instalove”, vilket är alldeles för förekommande i ungdomsböcker.

Även miljön var vackert uppbyggd, författaren har verkligen gjort ett bra jobb med att gestalta den. Även såhär långt i efterhand kan jag minnas precis hur jag fick omgivningen beskriven för mig.

Jag älskade dessutom stuket med vattenhästarna, att de var hemska bestar som i princip dödade allt i sin väg. Det enda som egentligen drar ner på betyget var att takten var något för långsam kan jag tycka. 

Slutet var i alla fall väldigt vackert och det var nästan så att jag grät. Funderar på att införskaffa boken på engelska, då jag kan tänka mig att den måste vara ännu bättre på originalspråket.

Dödsritten får 3,5/5 katter.

 
Snor den här taggen från Bokugglan!

Så här går det till: Varje person som blivit taggad får 7 filmatiseringar baserade på böcker som man sedan ska sätta en passande gif till baserat på vad man tycker om just den filmatiseringen. Filmerna kan vara sådana som är gamla, nya eller sådana som inte ens blivit släppta än (bara fantasin och förmågan att googla sätter gränserna!). Varje person som blir taggad får sedan tagga 5 personer och ge dem 7 filmatiseringar. :)
Lycka till! /Malin på Jagochminaböcker
Kopiera gärna beskrivningen när du gör taggen!

 

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (som kommer i vår).



Wallflower av Stephen Chbosky.

 


The Maze runner av James Dashner.

 


Divergent av Veronica Roth.
Har inte hunnit se filmen än men känner ungefär såhär;

 


Hundraåringen av Jonas Johansson.
Har varken läst boken eller sett filmen.

 
Jag taggar Petras bokblogg, Inutienbok, Romeoandjuliet och Boklandskapet, här är filmerna;
  • Carrie av Stephen King.
  • The Woman in Black av Susan Hill
  • Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring av J. R. R. Tolkien
  • The Mortal Instruments: City of Bones av Cassandra Clare
  • Beautiful Creatures av Kami Garcia och Margaret Stohl
  • Mockingjay av Suzanne Collins (släpps nu i veckan!)
  • Looking For Alaska av John Green (släpps 2016) (update; insåg i efterhand att det blev lite fel här, menade ju såklart Paper Towns. Aja, kan ju alltid hoppas att den blir film i alla fall.)
Klicka på bilden för att komma till sidan.
 
Det börjar lacka mot jul. Hur ser din önskelista ut just nu?
Jag har precis som de flesta bokälskare oändligt många böcker på min önskelista, men här är några utan inbördes ordning;
 
  • The Raven Cycle - Maggie Stiefvater
 
  • We Were Liars - E. Lockhart
  • Outlander - Diana Gabaldon
 
  • The Night Circus - Erin Morgenstern
  • The Mara Dyer Trilogy - Michelle Hodkin
 
  • They All Fall Down - Roxanne St. Claire

  • Shatter Me - Tahereh Mafi
 
  • The Cure for Dreaming - Cat Winters 
  • Gallagher Girls - Ally Carter 
 
  • Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe - Benjamin Alire Sáenz

  • His Fair Assassin - Robin LaFevers

Antal lästa: 10
Svenska: 7

Engelska: 3

Fysiska böcker: 8
Ebooks: 1
Ljudböcker: 1

Månadens bästa bok: Står mellan Wolf Brother och Harry Potter, kan inte välja!

Månadens sämsta bok: Ingen, men Mitt namn är O riktade sig inte riktigt åt min läsgrupp.  

Kommentar: Börjar få flyt i läsningen igen! Det har blivit mycket läst under lovet nu också, så det känns bra.

Efter att ha läst Teddy råkade jag visst fasta i hästböckernas värld igen... I tisdags var jag och hämtade en av mina favoritserier från jag var yngre ur källaren - fullblodsserien! Det finns totalt 72 böcker i serien och jag har inte ens hälften, så det får väl bli ett livsmål att äga alla, haha. Tror inte heller de finns att köpa annat än begnagnat, rätta mig gärna om jag har fel? 
Har redan läst ett par av dem och de är minst lika härliga och fartfyllda som jag minns dem. Planen är ju såklart att kunna läsa hela serien i ordning så småning om! 
 


Förövrigt, vet ni någon som säljer de delar jag inte har så hör gärna av er!

Titel: Teddy en sommardag
Författare: Lin Hallberg
Utgivare: Rabén & Sjögren
Sidor: 84
Serie: Teddy #7
Typ: Ebook

”- Vem hade kunnat tro att Teddy var så bra på at hoppa, säger Mikaela.
- Teddy är bäst på allt.
Elsa slänger sig om halsen på Teddy och ger honom en kram.
- Ja, men hittills har han väl mest varit bäst på att busa, skojar Mikaela.”

Handling (från Bokus):
Det är snart sommarlov och Elsa ser fram emot att tillbringa all sin tid med Teddy och de andra djuren på gården. Men kommer sommaren verkligen att bli så fantastisk som hon hoppas? Mikaela ska iväg på hoppläger med Santos och Elsa får ju inte rida ut ensam med Teddy. Kompisen Kajsa ska också på ridläger och Elsa är avundsjuk. Tur i alla fall att Mikaela är världens snällaste och lovar att hon och Elsa ska rida på långritt till Sofia på Lunden. Det blir som ett alldeles eget ridläger!

Omdöme:
Jag var alldeles nostalgisk efter att ha läst ut den här. Lin Hallberg var en av mina favoritförfattare när jag var yngre, vilket resulterat i att jag läst större delen av hennes böcker. Nu är det dock ett par år sedan sist, och hon har hunnit släppa flera nya!
Blev överlycklig när jag såg att den här fanns som ebook på biblioteket.

Precis som hennes andra böcker har den här en härlig känsla över sig. Omgivningen, karaktärerna och alla djuren är så mysiga.
Med Margareta Nordqvists fina illustrationer blir berättelsen ännu mer levande.

En annan anledning till att jag älskar serien så mycket är att Teddy är så lik min egen ponny i sättet. Envis, matglad och precis som Teddy vägrar hon ta ett steg om hon inte själv vill. Men är det något hon tycker är kul däremot, då går det an och hon kämpar på som bara den.
Känner även igen mig själv som yngre i Elsa, som vill vara stor och modig och klara allt själv.

Det här var ett av problemen som inträffade varje gång då jag red Zanta;

 
Nu rider jag inte längre då jag övergått till körning (häst och vagn), men jag kan fortfarande relatera till alla Teddys påhitt. 

Reserverade även uppföljaren på biblioteket och ser framemot att läsa den.

Teddy en sommardag får 4/5 katter.

 
Klicka på bilden för att komma till sidan.
 
Frågan den här gången lyder; vilken bok/vilka böcker håller du på att läsa just nu?

Just nu håller jag med två fysiska böcker, en ebook samt en ljudbok.
 
Påbörjade Paul Hoffman's The Left Hand of God igår och har läst sisådär 50 sidor. Har inte kommit in i den än och har svårt att greppa konceptet, men det kommer!

En av böckerna jag införskaffade på bokmässan var Ske Din Vilja av Anne Gracie. Har hunnit halvvägs och den känns fortfarande väldigt seg och tråkig, hoppas den blir bättre då jag har två uppföljare i bokhyllan... Om inte annat så har de ju fina omslag i alla fall. ;)


Har även börjat försöka mig på att läsa på spanska. Lånade Morgan Rice's Transformación (Turned) som ebook från biblioteket och jag kan hälsa att det inte är det lättaste att läsa på spanska. 


Som ljudbok lyssnar jag på Michelle Paver's Wolf Brothers, uppläst av Ian McKellen. Har bara ett par enstaka kapitel kvar och jag fullkomligt älskar den! Ian McKellen's röst passar dessutom storyn väldigt bra och gör nästan det hela ännu mer spännande. Rekommenderar den! 

Titel: Mitt namn är O
Orginaltitel: My Name is O
Författare: Sam Enthoven
Förlag: Argasso bokförlag
Sidor: 76

“Jag vill vara fri”

Handling (från baksidan):
Får du ibland känslan av att ditt liv inte tillhör dig? Att allt du gör är förutbestämt, som om ditt liv planerades i detalj innan du ens föddes?
Då kan jag tala om en sak för dig: du har rätt.

O arbetar för mästarna, de som bestämmer över våra liv. Men nu tänker O inte spela efter mästarnas regler längre ...

Under en enda dödsföraktande natt utmanar O mästarnas makt. Ska O lyckas, och för alltid förändra världen?

Omdöme:
Lånade egentligen den här boken åt min lillebror, men det slutade visst med att jag läste den själv istället…

För att endast ha 76 sidor och väldigt luftig text är det mycket action och spänning. Konceptet är liknande de flesta dystopier, men jag tyckte ändå att det fanns en del spännande tvister.

Tycker det är kul att det finns bra dystopier även för yngre eller ovana läsare, eller de som bara vill ha något lättsmält att läsa.

Mitt namn är O får 4/5 katter.

 

Antal lästa: 3
Svenska: 0
Engelska: 3

Månadens bästa bok: Mockingjay, storgrät åt slutet och epilogen...

Månadens sämsta bok: Silence.

Kommentar: Sämsta läsmånaden hittills, men vi tar nya tag med ny månad! 

Klicka på bilden för att komma till sidan.
 
Bokbloggsjerka igen! Nu lyder frågan; Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?
 
Jag brukar sällan planera vad jag ska läsa, utan går efter magkänslan. Enda gången jag planerar i förväg är om jag lånat biblioteksböcker som ska vara utlästa innan ett visst datum eller böcker för skolprojekt. 
 
I början av månaden fick jag ett trevligt paket från Bokus som innehöll dessa två;

Efter bokmässan var jag ytterligare sex böcker rikare...


När vi ändå var i Göteborg passade jag även på att gå in på Akademibokhandeln där jag utnyttjade ett presentkort.
 
Mest ser jag nog framemot att läsa The Kill Order,men även Miss Peregrines hem för besynnerliga barn verkar superspännande!
 
Begav mig till Göteborg tillsammans med min kära mormor idag, för att gå på bokmässan. Första gången för både mig och mormor, så det var spännande. Stort, trångt och superroligt är tre ord jag skulle beskriva upplevelsen med! 
Med mig hem från mässan fick jag sex böcker, och sedan ytterligare fyra från Akademibokhandeln i Nordstan. Kommer ett inlägg om dessa senare!
 
Mormor, som var överlycklig över att ha träffat Marcus Birro.

Titel: Silence
Författare: Becca Fitzpatrick
Uppläsare: Caitlin Greer
Speltid: 570 minuter
Förlag: Simon & Schuster Childrens
Serie: Hush, Hush #3

“How did you get in?"
"I move in mysterious ways."
"God moves in mysterious ways. You move like lightening-here one moment, gone the next.”

Handling (från Goodreads):
WHEN SILENCE IS ALL THAT'S LEFT, CAN THE TRUTH FINALLY BE HEARD?

Nora Grey can't remember the past five months of her life. After the initial shock of waking up in a cemetery and being told that she has been missing for weeks - with no one knowing where she was or who she was with - she tried to get her life back on track. Go to school, hang out with her best friend, Vee, and dodge mom's creepy new boyfriend.

But there is this voice in the back of her head, an idea that she can almost reach out and touch. Visions of angel wings and unearthly creatures that have nothing to do with the life she knows.

And this unshakable feeling that a part of her is missing.

Then Nora crosses paths with a sexy stranger, whom she feels a mesmerizing connection to. He seems to hold all the answers... and her heart. Every minute she spends with him grows more and more intense until she realizes she could be falling in love. Again.

Omdöme:
Drog på mig en frukansvärd förkylning förra veckan och hade inte lust till någonting, så jag bad mamma låna ett par ljudböcker. Silence var en av dem och trots att jag var väldigt skeptisk, så rotade jag ändå fram min gamla bandspelare och började lyssna på just den.

Jag läste de två första böckerna i serien någon gång 2012 tror jag, påbörjade även Silence men orkade aldrig läsa ut den för att jag kände att man aldrig kom någon vart i handlingen.
Det underlättade att ha läst åtminstone början av boken tidigare, då detta är första gången på länge som jag lyssnar på en ljudbok.
Jag hade alltså inte full koll på alla tidigare händelser, men det gjorde inte så mycket.

Hade jag inte fått den uppläst för mig, hade jag lagt ner den lika snabbt som jag tagit upp den. Uppläsaren gör ett bra jobb med att förmedla känslor och passar verkligen för Noras berättarröst. Men storyn rör sig aldrig framåt, utan Nora står hela tiden bara och velar om varför hon inte kan minnas något. Läsaren vet redan allt, så det finns inte heller någon spänning eller samförstånd till karaktären i okunskapen.

Det blev dock bättre längre framåt i boken, när Patch gav sig till känna och Nora började minnas. Tyckte även starkt om idén med fjädern.

Jag är inte dock inte något stort fan av Patch, eller hans relation med Nora. Den är så stereotypisk, Patch är den överbeskyddande pojkvännen och Nora är tjejen som låter sig räddas gång på gång (genom hela serien) utan att få mer självbevarelsedrift.

Slutet var överraskande och jag undrar hur de ska handskas med alla problem i nästa bok. Tror dock inte jag kommer läsa den såvida inte ljudboken dyker upp på biblioteket.

Silence får 2/5 katter.

 

OBS. Spoilers! Läs inte recensionen om du inte läst alla böckerna i serien!

Titel: The Death Cure
Författare: James Dashner
Förlag: Delacorte Press
Sidor: 325
Serie: The Maze Runner #3

“Sometimes I wonder," Thomas murmured.
"Wonder what?"
"If being alive matters. If being dead might be a lot easier.”

Handling (från Goodreads):
Thomas knows that Wicked can't be trusted, but they say the time for lies is over, that they've collected all they can from the Trials and now must rely on the Gladers, with full memories restored, to help them with their ultimate mission. It's up to the Gladers to complete the blueprint for the cure to the Flare with a final voluntary test.

What Wicked doesn't know is that something's happened that no Trial or Variable could have foreseen. Thomas has remembered far more than they think. And he knows that he can't believe a word of what Wicked says.

The time for lies is over. But the truth is more dangerous than Thomas could ever imagine.
Will anyone survive the Death Cure?

Omdöme:
Nu har vi alltså nått slutet av en av mina absoluta favoritserier, något jag är både glad och ledsen över. Glad över att få veta hur den slutar och ledsen för att den är slut helt enkelt.
Det var ett par månader sedan jag läste den nu, så vi får väl se om jag kan skriva en rättvis recension.

Precis som de tidigare böckerna håller The Death Cure ett bra tempo. Till en början hände det inte så mycket men när vi kommit förbi det sprakar det till och tempot höjs!

Jag var konstant velande mellan om allt fortfarande var en variabel som WICKED utsatte dem för eller om de faktiskt lyckats fly på riktigt.

Thomas är fortfarande en okej huvudkaraktär, min kärlek för Minho fortsatte växa, grät över Newt, utvecklade ännu mer hat för Teresa och ansåg Brenda ett bättre kärleksintresse.

Tyckte det var väldigt spännande när de stötte ihop med långt gångna ”cranks”, som förövrigt verkar vara en annan version av zombies.

Jag var aningen besviken på slutet, hade förväntat mig mycket mer. Det känns dessutom nästan orimligt att de kunde komma så lindrigt undan, trots allt.
Finner dock ofta mig själv funderandes på hur det gick efteråt, om de levde lyckliga i alla sina dagar? Och hur gick det för alla immuna utanför ”paradiset”? Vad hände när alla cranks till slut hade dött?

Ett minus för slutet, The Death Cure får 4,5/5 katter.

 
 
First and last words, från varje bok i serien, tyckte det var så fint.
 
 

Antal lästa: 5
Svenska: 2
Engelska: 3

Månadens bästa bok: Half Bad, den var så spännande! 

Månadens sämsta bok: Dödsängeln, utan tvekan. 

Kommentar: Har legat lite lågt med läsningen under sommaren och inte riktigt velat läsa, tror det blir bättre nu när skolan har börjat och man kommer in i rutiner igen! 

Bokbloggsjerkan är igång igen! Vad har du läst för spännande böcker i sommar?
 
Sedan juni har jag betat mig igenom dessa böcker;
 
Mest spännande var förmodligen James Dashner's The Death Cure, Sally Green's Half Bad och Maggie Stiefvater's Drömtjuvarna. City of Heavenly Fire av Cassandra Clare var också riktigt bra, men tyckte den var lite utdragen.
 
Är även med och tävlar i utlottningen av en jättefin bokask från Nillas Handelsbod! Den här var min favorit.

Titel: Om jag stannar
Originaltitel: If I Stay
Författare: Gayle Forman
Förlag: B. Wahlströms
Sidor: 195
Serie: If I Stay #1

"Nu förstår jag att det är lätt att dö. Det är att leva som är svårt."

Handling (från Goodreads):
På ett ögonblick förändras allt. Det sista Mia minns är att hon sitter i baksätet på bilen tillsammans med sin familj. Det har snöat på morgonen och de är på väg till goda vänner.

I nästa ögonblick ser hon sig själv bli buren ut ur bilvraket och räddningspersonalen kämpar för hennes liv.

Under de 24 timmar som följer får vi genom Mias tillbakablickar och reflektioner över de människor hon ser i sjukhusets väntrum, lära känna hennes liv och hennes val.

Och nu står hon inför det svåraste valet av alla, leva vidare med smärtan eller släppa taget?

Omdöme:
Jag hade egentligen ingen större lust till att läsa den här boken, men ville ändå göra det innan filmen kommer. Min kompis hade även läst den för länge sedan och sagt att den var sååå bra, så det lät ju i alla fall lovande.

Handlingen på baksidan talade inte alls till mig, utan verkade rent av tråkig. Typiska ungdomsböcker om tonårsproblem är inte riktigt min grej. Kanske var detta inte riktigt en sådan med tanke på att den kretsar mycket kring döden och allt därtill, men ändå.

Jag började läsa i alla fall och jag blev positivt överraskad! Gillade Mias berättarröst, hon var realistisk utan att vara gnällig. Fattade snabbt tycke för de andra karaktärerna också.

Jag fann även den här boken väldigt motiverande, med tanke på att Mia är så driven av musiken och verkligen kämpar för att utvecklas.

Sjukhusscenerna kändes ibland lite utdragna och långtråkiga. Bäst tyckte jag om scenerna från musiklägret, för de var så fyllda av liv och strävan.

Slutet kändes ganska uppenbart, men trots det grät jag mig genom de sista sidorna.

Ska se till att läsa nästa del också, När jag lät dig gå (Where She Went), den verkar nästan ännu bättre.

Titel: Kyrkogårdsboken
Originaltitel: The Graveyard Book
Författare: Neil Gaiman
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 377

”Du misslyckades, Jack. Du skulle ta hand om dem allihop. Det minsta barnet inräknat. I synnerhet det minsta barnet. Nära skjuter ingen hare, om man inte använder handgranat.”

Handling (från Goodreads):
I "Kyrkogårdsboken", liksom Rydyard Kiplings klassiska bok "Djungelboken", förlorar en liten pojke sina föräldrar. Men här tas han om hand av spöken, istället för djur.
Ett litet spädbarn får sin familj mördad, men lyckas själv undkomma. Barnet hamnar på en gammal kyrkogård där invånarna fattar medlidande med honom, de bestämmer sig för att ta hand om och uppfostra pojken. Samtidigt måste de ge honom alla de speciella egenskaper som en levande människa måste ha för att överleva på en kyrkogård. Pojken, som kallas för Ingen, växer upp och hålls hela tiden gömd på kyrkogården, eftersom mannen som mördade hans familj, fortfarande är ute efter honom...

Omdöme:
Woho, har länge velat läsa något av den här författaren och nu har det äntligen blivit av. Kan säga att jag ser framemot att läsa fler av hans verk.

Måste börja med att påpeka att jag inte är något större fan av översättningen på huvudkaraktärens namn. I den engelska versionen heter han Nobody Owens (kallas Bod), som här översatts till Ingenman Owens (kallas Ingen). Aja, antar att de fick göra det bästa av situationen.

I början av varje kapitel fanns fina illustrationer som hängde ihop med handlingen i kapitlet.

Det var även fint att få följa Ingens utveckling, från det att han är barn till att han blir äldre. Detta gör även att man, eller åtminstone jag, får en speciell koppling till karaktären.
Även sidokaraktärerna var spännande och intressanta. Silas, Häxan (kan inte komma ihåg hennes namn) och Jack var favoriterna.

Det var inte något högt tempo eller mycket action, men boken var definitivt inte seg.

Hade förmodligen tyckt ännu bättre om den om jag varit yngre, men jag hade ändå en trevlig lässtund varje gång jag plockade upp boken.

Kyrkogårdsboken får 4/5 katter.

 
 

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien!

Titel: Drömtjuvarna
Originaltitel: The Dream Thieves
Författare: Maggie Stiefvater
Förlag: B. Wahlströms
Sidor: 377
Serie: Kretsen (The Raven Cycle) #2

 

Handling (från Goodreads):
När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen – leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.
Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen?
Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om någon eller något till varje pris vill komma över reliken.

Omdöme:
Skrev aldrig någon recension på första boken i serien, Kretsen, och jag läste den början av juni (känns som en evighet sedan) så jag hoppar det.

Det här är numer officiellt en av mina favoritbokserier, Drömtjuvarna klättrar på listan av de bästa böckerna jag läst i år. Tyckte bra om första boken, men den här var så mycket bättre!

Älskar alla karaktärerna, mer eller mindre, de har så mycket personlighet och ingen är den andre lik.
Den tidigare boken fokuserade på Adam och i Drömtjuvarna var det Ronan som stod i fokus. Det var intressant att få mer insikt i hans bakgrund, och liv överhuvudtaget.

Bokens antagonist, Kavinsky, var en spännande karaktär och jag kunde inte låta bli att tycka om honom. Scenerna där han var med var bland de bästa i hela boken (med undantag för scenerna mellan endast Blue och Gansey).

Boken höll ett bra tempo, det hände alltid något och många gånger var det hemskt svårt att lägga ifrån sig den.

Jag lånade både första och andra delen på biblioteket, översatta, och det är nästan så jag funderar på att själv införskaffa dem på engelska. Dels för att jag vill läsa dem på originalspråket och sedan är ju omslagen så fina!

Drömtjuvarna får 4,5/5 katter.

 
Har ett ganska begränsat internet just nu, så det ligger lite lågt med uppdateringen. Ska försöka göra ett par tidinställda inlägg senare, men nu ska jag ta och se något avsnitt av Breaking Bad! Är inne på säsong tre och är inte störtförtjust men den är definitivt underhållande.
 
Klicka på bilden för att komma till sidan.
 
Med hagelblandat spöregn utanför fönstret kör vi veckans Top Ten Tuesday! Top Ten Books I'm Not Sure I Want To Read är temat.
 
1. Förlåt att man vill bli lite älskad - Johanna Thydell
Efter att blivit tvingad att läsa Det fattas en tärning för ett skolprojekt, är jag inte alls sugen på att läsa denna. Tyckte inte alls om Det fattas en tärning och Förlåt att man vill bli lite älskad fick vi skolelever av ungdomsverksamheten för något år sedan. Den ligger och samlar damm i bokhyllan och jag är inte alls sugen på att läsa den, men samtidigt tror jag ändå det kan vara kul att läsa en sådan typisk ungdomsbok ibland. 
 
2. The Vampire Diaries: Stefan's Diaries (#1-4) - L.J. Smith
Har de fyra första böckerna i serien, som även de ligger och dammar. Införskaffade dem under perioden då Vampire Diaries var meningen med mitt liv (nästan i alla fall), men efter att ha läst första var jag inte så sugen på att fortsätta. Dock var den bland de första böckerna jag läste på engelska, så det gick väldigt trögt och kan ha spelat in i faktumet att jag inte gillade den. 
 
3. Blaze - Stephen King
Köpte den här väldigt billigt på en outletbutik, men jag är inte särskilt dragen till storyn helt enkelt. Dock är det ju Stephen King och jag är väldigt sugen på att läsa mer av honom.
 
4. Millenium (#1-2) - Stieg Larsson
Fick dessa av mormor när hon inte längre ville ha dem, men de har blivit liggande. Har väl blivit lite avskräckt av både tjockleken och storyn, och så har de inte legat högst på läslistan liksom. Samtidigt så tror jag att det säkert är en både lärorik och intressant bok, med tanke på ämnena den tar upp. Egentligen vill jag alltså läsa den, men jag är inte säker på om det kommer bli av än på länge. 
 

Titel: Half Bad
Författare: Sally Green
Förlag: Penguin Books
Sidor: 384
Serie: Half Life #1

“In both violence and fame, your bloodline outdoes mine.”

Handling (från Goodreads):
You can't read, can't write, but you heal fast, even for a witch.

You get sick if you stay indoors after dark.

You hate White Witches but love Annalise, who is one.

You've been kept in a cage since you were fourteen.

All you've got to do is escape and find Mercury, the Black Witch who eats boys. And do that before your seventeenth birthday.

Omdöme:
Jag kan börja med att säga att det här är den bästa boken om häxor jag någonsin läst. Början var otroligt spännande och speciell, både genom skrivsättet och genom händelserna. Hela konceptet var egentligen ganska unikt och, åtminstone för mig, tilldragande.

Huvudkaraktären, Nathan, är hälften vit häxa och hälften svart häxa. Jag tyckte om honom med en gång, hans berättarröst föll mig precis i smaken.
Det är lätt att förstå varför han tycker, tänker, säger och gör som han gör, med tanke på hans bakgrund. Det finns alltså en grund till alla handlingar.
Gillade även Gabriel och Rose, som introducerades senare i boken. Annalise har jag inte någon bestämd åsikt om än. Hon påminner mig mycket om Teresa, från The Maze Runner-serien, och jag hoppas innerligt att Annalise inte tar efter henne i nästa bok.

Nästa del kommer ut någon gång nästa år och den ska absolut införskaffas. Hade inte haft något emot att ha den i handen nu med en gång, men man kan inte få allt.
Måste även passa på att påpeka att jag älskar stilen på omslaget och hur baksidetexten på sista sidan är uppbyggd.

Rekommenderar den för alla som gillar lite mörkare fantasy!

Half Bad får 4,5/5 katter i betyg.

 
Under juli tröttnade jag på att stå på kö till A Game of Thrones (vilket jag gjort sedan i april) och klickade hem hela serien. Har satt tänderna i första delen och är helt uppslukad!
 

Titel: Harry Potter and The Philosopher’s Stone
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Bloomsbury Publishing
Sidor: 223
Serie: Harry Potter #1

“There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.”

Handling (från Goodreads):
Harry Potter thinks he is an ordinary boy - until he is rescued by an owl, taken to Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, learns to play Quidditch and does battle in a deadly duel. The Reason: HARRY POTTER IS A WIZARD!

Omdöme:
När jag var yngre och de första filmerna hade börjat poppa upp överallt hade jag helt bestämt mig för att jag hatade Harry Potter. Hade bland annat ärvt en tröja med loggan på, som jag vägrade ha på mig just bara för att det var Harry Potter. Trots detta kollade jag ändå på filmerna när de gick på tv och tyckte om dem dessutom, men jag fortsatte prompt säga att jag hatade dem. Vilken logik.
Började titta på filmerna igen i elva/tolvårsåldern och fann mig själv älska dem.

Ja, vad ska jag säga? Boken var varken mer eller mindre än vad jag förväntat mig. De förväntningar jag hade levde den definitivt upp till. Tror dock den är mer spännande för den som inte sett filmen en miljon gånger, men vad vet jag. Dock är det ju, som alltid med böcker, intressant att få ett mer ingående perspektiv. Lärde mig bland annat saker som jag inte snappat upp i filmerna och har även noterat att vissa karaktärer skiljer sig från filmatiseringen.

Jag fullkomligt älskar karaktärerna och Hogwarts och storyn och språket och allt. Om jag trodde att jag tyckte om den här världen tidigare så är det inget mot vad jag gör nu.

Favoritscenen var den när de ska ut i skogen och träffar på centaurerna. Centaurer har alltid fascinerat mig, så det var spännande.

Även scenen mot slutet, när poängen delades ut var fantastisk och fick hjärtat att le. 

Trots att det är en barnbok så tycker jag att den funkar bra för alla åldrar. Önskar dock verkligen att jag läst den när jag var yngre, tror den hade varit ännu mer magisk då.

Harry Potter and The Philosopher’s Stone får 4/5 katter i betyg.

 
Klicka på bilden för att komma till sidan.
 
Dags för Top Ten Tuesday igen! Den här veckan är temat; Top Ten Books I'd Give To Readers Who Have Never Read Epic Fantasy.
 
Eftersom jag själv inte har läst särskilt många böcker inom genren, blir det här lite av ett tipsinlägg även till mig själv. 
 
1. A Game of Thrones - George R.R. Martin
"Äventyr och hjältedåd, vänskap, kärlek och förräderi i en magisk medeltida värld"
Håller just nu på med den här och jag kan säga att den mycket troligt kommer hamna bland mina favoritböcker. 
 
2. Eragon - Christopher Paolini
"Den fattige bondpojken Eragons liv förändras helt när han en dag hittar en vacker blå sten som visar sig vara ett drakägg. Ägget kläcks och drakungen Saphira och Eragon blir i vänner i hemlighet. Från den dagen knyts deras öden för alltid till varandra."
Har skrivit om detta tidigare, men den här serien hade väldigt stort inflytande på mig och är en av anledningarna till att jag läser så mycket som jag gör. 
 
 
 
3. The Conqueror's Shadow - Ari Marmell
"With The Conqueror’s Shadow, Ari Marmell brings a welcome seasoning of wit to the genre, proving that dark fantasy can address the enduring questions of good and evil and still retain a sense of humor. Playful yet intense, sharply sarcastic yet deeply sincere, The Conqueror’s Shadow announces the appearance of a unique talent—and an antihero like no other."
Definitivt en underskattad bok som fler borde läsa! 
 
Har även tagit mig halvvägs igenom första boken i Lord of The Rings-serien, men är man, som jag var då, helt ny till genren och inte gillar sega böcker så är den inget jag skulle rekommendera. 
 
Jag älskar episk fantasy, baserat på de få böcker jag läst. Anledningen till att jag inte läst fler är helt enkelt att de flesta böcker inom genren är ganska avskräckande med sina sidantal. 
Har dock planerat att läsa bland annat The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss och Song of Dragons av Daniel Arenson. 
Tar förövrigt gärna emot tips på böcker inom genren!